dinsdag 26 mei 2009

Onweer

26-05-2009 Onweer

Het was wel voorspeld, maar dit hadden we niet verwacht… Rond 4 uur vannacht werden we wakker van langs trekkend onweer. Het flitste onophoudelijk en de donder liet zich ook goed horen. We zagen de bui in het westen voorbij komen maar even later bleek dat de bui óók recht over ons heen kwam. Door de constante bliksemflitsen was alles helder verlicht en door de donder konden we elkaar niet eens meer verstaan! Ik kan me niet herinneren dat ik ooit zo’n onweersbui heb mee gemaakt, wat een geweld!

Ik kan me wel een bui voor de geest halen waar ik ontzettend van heb genoten, jaren geleden op het strand van Egmond aan Zee. We waren daar op vakantie in een huisje op het strand. Het was een warme zomerdag geweest. Aan het eind van de dag, het werd inmiddels donker, zagen we vanaf zee een front aan komen. De bliksemschichten kwamen steeds dichter bij het vaste land, er stak een wind op en het begon te regenen. Samen met de ‘buurjongen’ stond ik achter de poortdeur, waar een glasplaat in zat. De regen waaide precies over ons heen terwijl we door het glas heen het onweer zagen naderen. Het was geweldig om zo midden in het natuurgeweld te staan zonder er last van te hebben! De donder donderde steeds harder en de bliksemflitsen bereikten het strand.  Indrukwekkend, soms angstaanjagend, maar vooral een ervaring om nooit meer te vergeten! Maar ook een ervaring die je weer eens doet realiseren dat de natuur ongekende krachten heeft.

Terug naar vandaag. Het nieuws stond natuurlijk bol van het onweer, alle schades en files die daardoor waren ontstaan, maar er was nog een nieuwsbericht dat mijn aandacht trok. Het bericht ging over de hagedissen op het militaire terrein de Vlasakkers bij Soesterberg. Er worden daar binnenkort Landelijke Militaire dagen gehouden, maar de (beschermde) hagedis gooide roet in het eten… Omdat zijn habitat verstoord zou worden door alle mensen zou de dag niet door kunnen gaan.
Uit het nieuwsbericht bleek dat ze het probleem hadden opgelost: de hagedissen waren allemaal verplaatst naar en terrein waar geen mensen zouden komen! Je kan me heel veel vertellen, maar niet dat ze alle beestjes gevangen hebben. Als je al hagedissen ziet zijn ze al weg voordat je ze aan hebt kunnen raken, en daarnaast, hoe weten ze dat het alle hagedissen zijn? Al met al een leuk sprookje lijkt mij.
Op zich denk ik dat het geen kwaad kan als er een paar dagen meer mensen lopen dan normaal, de hagedisjes zullen zich even terug trekken, maar als de rust is terug gekeerd nemen ze waarschijnlijk hun vaste stekkie wel weer in. Ik weet het allemaal ook niet precies, maar dit nieuwsbericht lijkt me toch vrij onzinnig en onwaar…Een ieder die hier (andere) ideeën over heeft is hierbij uitgenodigd om te reageren.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten